Dubbel dressyr

Publicerat i: Allmänt, Träning Pelle, dressyr, foto
Jag har suttit klistrad vid datorn de senaste timmarna.
Dressyren sen igår (måste bara säga hur himla läcker Glock's Voice är!) och nu på eftermiddagen är det küren! Länge har jag försökt skriva det här inlägget om dagens ridning och just nu är det paus och därför skriver jag (haha).
 
Klockan halv tio gick jag ut och tog in båda hästarna. Bea fick stå i boxen medan jag ryktade och gjorde iordning Pelle. Det hela tog en ganska lång stund - om man nu har hela dagen på sig kan man lika gärna lägga ner lite längre tid på sina hästar. Trots att jag är sämst på att linda lyckades jag få på Pelle ett par lindor och det såg helt okej ut.
Vi gick ut i paddocken och Pelle såg glad och pigg ut. Vi skrittade i tio minuter innan jag tog tag i tyglarna och började mjuka upp sidorna. Direkt började han takta, så det var bara att försöka att ta ner honom; slappna av i hela kroppen och balansera ut honom. När han gör sådär måste man få honom att fokusera på något annat än att springa. Det som fungerar bäst är mycket ställning, halter, öppnor och ryggningar i lugnt tempo. Att släppa fram i handen, skjuta fram honom och få honom att arbeta med ryggen är också någonting som brukar få honom att slappna av men det kan vara svårt när han inte kommit igång. Jaja, vi kom igång med lite skänkelvikningar som inte var helt böjda. Bogen i höger skänkelvikning hänger inte med särskilt bra, jag som ryttare måste hela tiden stötta upp honom och känner att jag inte gör det jättebra.
 
När vi började trava kom giraffhalsen upp igen men efter lite olika storlek på volter blev han lugnare och trampade under sig. Allting kändes stabilt tills han ännu en gång började slänga runt med huvudet och började ta galoppsteg på stället med värsta piruett-galoppsteg (fast utan samlingen då). Han är omöjlig när han gör så, för när han väl har fått upp huvudet där är det svårt att få ner honom på jorden igen. Det blev mer skritt och sedan trav igen. Den här gången lyssnade han bättre och vi travade i öppnor, bytte varv och gick in på ännu mer volter. 
Tillslut galopperade vi lite och han gick bra. I det stora hela var han väldigt duktig och väldigt rolig att rida; lite av en utmaning. Emellanåt går det som smort och när han verkligen släpper är han galet härlig. Mest av allt tror jag att vi behöver rida ihop oss mer.
 
Efter lite mys och stretchning med Pelle var det Beas tur. När vi kom utanför stalldörren åkte öronen fram och hon gick gladeligen ut i paddocken, hon såg så glad ut! Dagen till ära bytte jag bett till mitt tvådelade med kopparrullar och D-ringar. Bettbytet kändes av och hon sög till väldigt bra på bettet idag och skummade en hel del!
Vi skrittade igång under tio minuter och sedan plockade jag upp tyglarna. Direkt i skritten kom hon ner och arbetade fint, vilket kändes jättehärligt! Vi började med att ställa mjukt innåt längs långsidorna och gjorde några halter. Vi gick vidare och gjorde några skänkelvikningar och volter. När vi känt av varandra lite satte vi igång med trav på volt. Hon var väldigt framåt, vilket var härligt. Direkt sökte hon sig neråt och jag kunde inte låta bli att le. Jag har väldigt svårt för att ta tag i henne, ingen aning om varför. Antagligen är jag lite rädd för att ta för hårt i henne men ibland känns det inte som om det behövs.
 
Vi fortsatte med lite skritt och gick sedan över till lite trav för att galoppera på på långsidorna och fånga upp mer under kortsidorna. Galoppen kändes stark och ovanligt smidig, vilket var skönt. Efter galoppen blev hon ännu mer framåt och låg på hela tiden. Även om hon inte är svår att ta tillbaka när hon blir sådan så är hon svårare att få tag i. 
Vi jobbade vidare i traven, mycket på volter och det gick bra! Vi minskade och ökade volterna och gjorde tempoväxlingar. Jag fick tänka på att balansera och göra halvhalter, tror det är något som saknas ganska mycket.
Efter ännu mer galopp på volt och på spåret och trav joggade vi av och tillsist skrittade av. Allt som allt red vi i en timme och Bea skötte sig jättefint. För det mesta hade vi en bra kontakt, hon var fint framme och ibland fick jag ihop henne riktigt och hon riktigt krullade ihop sig. Jag ska prata med Torun på tisdag om hon har tid på söndag för träning, för det hade varit riktigt kul!
Efter detta fick Bea också lite mys och ryktning innan de fina och duktiga pållarna fick gå ut och äta sin lunch och jag fick gå in och mocka.
 
Han är fin, Airp Lane..
Ser ni att jag äntligen fått klippa Pelles man? Enligt mig är han superduper jättesnygg i sin kortare man!
 
Åh, vad jag älskar att se küren! Hade lätt kunnat sitta och ösa ur mig lovord i en halvtimme...
#1 - - Lina:

Du verkar vara en så himla duktig ryttare!

Svar: MEN GUD TACK LINA VET DU HUR LÄNGE JAG SATT OCH FÅNLOG IGÅR EFTER ATT HA LÄST DEN HÄR KOMMENTAREN?!
Juli

#2 - - Maja:

Ser fint ut! Roligt att rida flera hästar. :D

Svar: Tack! Ja, det är jättekul! Önskar att jag hade haft ännu fler, du vet.. Man kan alltid rida ännu fler hästar ;) Törsten för ridning verkar aldrig släppa :P
Juli

#3 - - Sophie S. Varnäs:

Han ser jättefin ut!! :D
Svar: Ja, verkligen!! TACK så jättemycket!! ♥

Svar: Tack så hemskt mycket❤️
Juli

#4 - - Anonym:

Fina bilder :)

Svar: Tack så jättemycket! :)
Juli