"Julia, det syns att du har bra kontroll över din kropp. Tränar du mycket?"
När jag och min idrottslärare hade betygssamtal insåg jag hur mycket jag faktiskt rör på mig.
 
"Ja, jag har två hästar som jag rider. Över det springer jag någon gång i veckan, tränar korta styrkepass (tabata), stretchar mycket och dansar balett. För att bli en bättre ryttare." Jag skriver inte detta för att skryta, 'kolla hur vältränad och perfekt jag är', nej, jag skriver detta för det slog mig vilken krävande sport ridningen är. Dessutom tycker jag att det är sjukt att jag oftast bara säger att jag rider när någon frågar om jag sportar. Jag rider ju faktiskt inte bara, jag gör så mycket mer, bara för att bli bättre ryttare. Balett för att få upp bålstabilitet och smidighet, löpning för kondition och benmuskler, tabata för säte och stretching för igen, smidighet. Förutom att jag tycker att det är oerhört kul att röra på mig har jag ju faktiskt ett mål. Mitt mål, att bli bättre.
 
Jag skulle aldrig säga att jag tränar mycket. Att träna mycket är för många att "gymma fem dagar i veckan och springa en" men kan inte "rida varje dag, springa en, dansa balett en och träna kortare styrkepass två" också vara mycket? Om inte lika mycket, bara inom olika grenar? Varför räknas inte "jag rider en gång i veckan" som lika mycket som "jag springer en gång i veckan"? Jag skrev ett liknande inlägg förra veckan, men på senaste tiden har jag väl varit lite arg för att ridningen inte ses som en krävande sport.

Ryttare behöver också träning.

Tränar ni någonting utöver ridningen för att bli bättre ryttare?
/Juli
#1 - - Alice:

Bra skrivet Julia! Att bli en bättre ryttare är en av mina stora motivationskällor när jag tränar utöver ridningen, när jag springer och tränar styrka. :)

Svar: Tack! Ja, visst är det världens bästa motivation!
Juli

#2 - - Lina:

Jag tränar i princip ingenting utöver ridningen men det är något jag verkligen skulle vilja bli bättre på!!

Svar: Sätt lättare mål först så blir det lättare sedan! Ska du träna med - se det inte som ett måste, då blir det lätt tråkigt :) Lycka till med det! :D
Juli