Novabett

Publicerat i: Utrustning bett, novabett, tankar
Nu har jag ridit på mitt nya novabett två gånger och tycker absolut inte att jag är kvalificerad att skriva om det men jag tänker göra det ändå.
Try to stop me.
 
Okej, novabett. Sveriges ledande syntetbett som ska vara skonsamt för hästens mun. Nog är det mjukt, gjort av silikon och rakt. Hade jag varit häst hade jag nog föredragit att ha ett mjukt och böjligt bett i munnen, men nu är jag inte häst och alla hästar är olika. Till exempel gillar Bea bettet men inte lika mycket som vårt älskade tredelade sötmalmsbett. Enligt mina få observationer av bettet är det ett bett som inbjuder vissa hästar till att ta stöd och som kan bli obehagligt (som alla bett). Till exempel söker sig Bea gärna ner mot novabettet men kan tycka att det är obehagligt vid förhållningar, antagligen för att det känns annorlunda mot ett "vanligt" bett (nej, jag drar inte i hennes mun please). Håller man kvar hästen mot bettet fungerar det väldigt bra men när jag gett efter med bettet på Bea har det inte riktigt fungerat som på ett vanligt metallbett, antagligen på grund av att det är böjligt.
 
Vad jag läst på nätet fungerar vissa hästar på det och vissa inte (som med alla bett) men många har fått sina starka och annars uppbettslade hästar mjuka och lätta i munnen. Som tur är har jag inte haft problem med att Bea är stark eller ignorant mot bett men jag ville ändå prova med ett novabett mest eftersom jag ogillar tanken på att bara rida med ett bett hela tiden. Det är ju bra att rida med olika bett och variera. Just nu rider jag alltså på novabett men kommer att variera med mitt (ännu en gång) favoritbett tredelat sötmalmsbett (nej jag är inte sponsrad av dem men snälla om ni vill göra det får ni gärna). Kanske att novabettet kommer att växa för oss, jag vet inte. Och ja, i skogen rider jag alltid på hackamore där jag och Bea arbetar i princip utan kontakt via tyglar, vilket alltid känns grymt häftigt.

So, to sum it up, novabettet är ett bett som, enligt mig, är ganska annorlunda mot vanliga bett på gott och ont. Jag gillar hur mjuk i handen Bea känns på det och hur hon söker stöd men ogillar att hon blir lite mer ignorant mot förhållningar och självklart känns det inte bra när man gör en halvhalt och hästen slänger upp huvudet. Kanske är det vi båda två som behöver lära oss träna med novabettet. En mer invecklad rapport kommer väl att komma i sinom tid men just nu får ni läsa detta halv-röriga inlägget.

Vad har ni för erfarenheter av novabett?
 
Kan vara lite obehagligt...
...Men även mysigt att ta stöd på.
 
#1 - - Jasmine Lundgren:

Bytte till Novabett på min ponny, och han blev galet fin att rida, så det är nog som du säger; det är olika beroende på häst :)

#2 - - Linnea:

Har det på kilja & hon fungerar mycket bättre med det än de delade :)

#3 - - Maja:

Rider båda mina på Nova för att variera. Ponnyn går som bäst på det medans D går bra på det i perioder. :)