Två fina hästar

Publicerat i: Ridning Pelle, bea dressyr, dressyr, dressyr pelle, träning
Ni som följer mig på instagram (@beabloggen) vet redan att jag faktiskt fick två dressyrpass idag!
Och det var riktigt härligt!

Jag började med att rida Bea! Det var mer än en vecka sedan vi red i paddocken sist och det kändes verkligen att hennes vila gjort susen! Hon var så fin! Jag började med att skritta på helt långa tyglar i ca sex minuter. Sedan tog jag upp henne lite mer så att jag hade kontakt med munnen. Vi skrittade i den här låga och runda formen med fin kontakt i ytterliggare tre minuter. Efter det gick vi vidare i samma form men ställde innåt på långsidorna. När jag tyckte att hon var fin i sidorna tog jag upp henne helt. Som ni kanske vet går hon inte riktigt fint än i skritt eller trav- inte när jag har henne hela vägen upp - men formen är helt okej. Mjuk och fin var hon idag!

Traven kom vi igång med en ganska lång stund efter med skänkelvikningar, halter och lite tempoväxlingar. Vi började med att jogga lite smått i låg form innan jag plockade upp henne mer och började, liksom i skritten, att ställa innåt längs långsidorna. Efter lite voltarbete när hon riktigt kommit igång galopperade vi på spåret och på volter. Sedan satte jag mig ner och tog mer i henne. Det var ungefär då energin verkligen började komma och sedan var hon super! Mamma kom ut och hjälpte mig lite, vi kom fram till att små volter i trav och skänkelvikningar i trav är någonting vi behöver jobba mer på för att Bea samlar sig mer då. Jag slutade efter ännu lite mer galopp- och travjobb. Duktig pålle!

Pelle red jag efter att mamma ridit honom i runt tjugo minuter. Vi kom överrens om att hon skulle hjälpa mig att hitta honom lite mer, vilket gick jättebra! Han var mycket finare idag än sist jag red - sist var han riktigt hemsk men idag var han mer nere på jorden och jag hittade verkligen honom. Pelle är en av de knepigaste hästarna jag vet - ena sekunden går han som en giraff och är helt onåbar och svår att få ner. Men det handlar mycket om att våga säga till honom och att verkligen få honom att forma sig runt skänkeln. Sen kan man inte heller bara hålla emot, man måste även våga släppa fram honom och skänkla lite även om han är som en bomb ibland. Ser fram emot att rida honom mer i sommar! 

Finaste Bea idag ♥
 
Och så finaste Pelle och jag!
#1 - - Alice:

Härligt! :D