"Har du en fjording?"

Publicerat i: Allmänt, Ridning, Åsikter fjordhäst, fjording, negativt, positivt, tankar, åsikter
Jag vet att jag har en fjordhäst.
En ras som egentligen är avlad för att dra vagnar, men... Det var länge sedan nu och tiderna ändras. Raser ändras, och framförallt är hästar individer.
Ska jag vara ärlig har jag inte stött på överdrivet mycket negativitet över valet av min häst. Några har sagt någonting rakt ut men det är ofta så att jag känner av det, de kollar på mig lite annorlunda när de berättar för mig vad deras dyra tävlingsponnier gjort för någonting men sen inte vill lyssna eller prata om vad min häst har gjort. Bea är liksom inte särskilt intressant för dem. Jag säger absolut inte att alla gör såhär, de flesta hästmänniskor jag träffat på är underbara människor men det finns vissa som gör mig osäker.
 
Jag har inte haft råd att köpa en dyr och utbildad häst, istället fick jag köpa en oinriden, bråkig ett och ett halvårig fjording. Låter kanske inte så roligt och ja, ibland önskar jag också att jag hade en häst vars exteriör lämpade sig bättre för dressyr men ändå. Bea är vad jag har och vad jag jobbar med. Bea är hästen jag älskar.
Jag ska inte ljuga, alla år med Bea har varit ett rent ut sagt helvete. Vad jag har gråtit över den jävla hästen, det är inte klokt. Det är först nu allting går åt rätt håll och Bea har äntligen accepterat mig som ledare och som en vänn. Numera arbetar vi på samma sida istället för mot varandra.
 
Jag vill så mycket och jag tror att Bea också vill. Vi kommer aldrig ifrån att hon är en fjording, för det är hennes ras även om hon egentligen är lite för smäcker. Trots det kommer hon alltid att vara en fjording. Det går inte förbise det faktumet att hennes kropp är ihopsatt liiite annorlunda.
Jag vet också gångerna folk frågar vad hon är för ras direkt när de ser henne. Är hon en renrasig fjordhäst? Jag blir glad över detta och på ett sätt gör det mig ledsen. Sen när blev "fjording" någonting negativt? Kanske ser jag också ner på min egen hästs ras, trots att jag älskar den. Fjordhästarna, med sina tvåfärgade manar, trevliga personligheter (när de har mognat i varje fall, haha) och den robusta kroppen som bär upp en perfekt.
 
Men, när det handlar om ridning (all sport faktiskt) behöver man veta sina fördelar och svagheter. Jag kommer inte att komma ifrån min hästs ras, det går bara inte. Jag vet att hon är en fjording och jag vet vad det betyder. Det betyder att jag kanske får jobba lite mer, men i slutändan.. Då.

Efter att ha skrivit så här långt inser jag att jag är den som låter fördomsfull och negativ. Jag älskar faktiskt fjordhästen som ras och det är en bra allround häst, det är vad jag vill visa. Antagligen uttrycker denna artikeln det dåligt, men det är faktiskt sant. Ibland blir jag bara frustrerad, och kanske lite avundsjuk.
Jag hoppas verkligen ingen tar illa upp.
Kommentera gärna vad ni har för tankar om detta och om det är någonting ni håller med om, eller tycker jag har fått allting om bakfoten.
Success is achieved by developing our strengths, not by eliminating our weaknesses.
- Marilyn vos Savant
 
Build up your weaknesses until they become your strong points.
- Knute Rockne
 
Att ha en fjording betyder inte att man är en sämre ryttare. Vad har NI för raser på era hästar/ponnier?
/Juli
PS. Ursäkta min stolssits i den första bilden, haha. DS.
#1 - - amanda:

fina bilder :)

Svar: Taaaaaack :D
Juli

#2 - - emelie andersson:

sv: ja det går jättebra :D

#3 - - emelie andersson:

sv: tack så mycket :) så gulligt av dig!

#4 - - Emma:

Fina bilder! :)

#5 - - Olivia Gustavsson:

sv. tack! ja eller hur, det är trök...

Åh gillar verkligen fjordingar, dom är fina :D

Svar: Ja, visst är dem!:)
Juli

#6 - - Michelle:

Jag har en islandshäst. Tycker du passar bra med Bea :)

Svar: Visste jag redan, hihi. Islandshästar är underbara :)Och tack!
Juli

#7 - - Nova:

Jag tycker att Fjordingar är jättefina! Ville själv ha en robust häst innan jag köpte Isa, typ en fjording, nordsvensk eller haflinger. Fastnade dock för Isa som också är ganska robust! Korsning mellan Haflinger och Gotlandsruss. Här finns det iallafall minst tre stycken vad jag vet! :)