Dagligen, när jag läser bloggar, kommer jag över ordet "satsning".
Hit och dit gör dessa duktiga bloggare satsningar och hela tiden önskar jag att jag också kunde göra en satsning.
 
En satsning för mig är någonting en duktig ryttare gör med en eller flera duktiga hästar. Hästarna har potential att gå långt och ryttaren med. Bakom sig har ryttaren ett team av människor som tror på radarparet, som stöttar och tillgodoser deras behov. Några av dessa satsande ryttare har även sponsorer bakom sig och trots att jag vet att dessa ryttare inte har det lätt svider det i mig. Jag vill också göra en satsning, jag vill också ha ett team av människor bakom mig som tror på mig. Jag vill också ha hästar med potential och jag vill också vara en del av ett radarpar. Nej, trots att jag ser upp till ryttarna och gläder mig åt hur bra det går för dem, trots det svider det lite av avundsjuka i mig. Och jag vet att det säkert finns folk som är avundsjuka på mig och det är okej. Jag tycker att vi människor borde vara mer öppna med vår avundsjuka utan att låta den ta över.
 
Det var därför det blev konstigt när mamma en dag sade med stolt röst till Torun;
"Ja, Julia gör verkligen en satsning med Bea." 
 
Va? Det blev kortslutning i min hjärna. Jag? Och Bea? Göra en satsning? Men...? Kanske krashade min värld lite där och då, för jag kan ju inte göra en satsning. Jag är kanske en helt okej ryttare med en helt okej häst. Men, min häst har inte potential att gå långt och jag har inte team av människor bakom mig som stöttar och tillgodoser behov. Visst har jag ett driv som kan ta mig långt men inte här, inte nu. Och ändå sade min mamma det och kollade på mig med en stolt blick. 

Efter det har mammas ord grott lite i min hjärna. Mina vänner säger alltid till mig att jag rider grymt mycket och tränar mycket. Jag tänker alltid på hästar, jag bloggar alltid och jag både drömmer och tränar för att bli en bättre ryttare hela tiden. För bortser man ifrån aspekten att ordet "satsning" hör ihop med SM kan det ju vara så att jag faktiskt gör en satsning. Om satsning betyder att ge någonting allt man har och lite till, fokusera och inte ge upp, träna, läsa och tänka på satsningen hela tiden och öva, öva, öva? Då gör jag ju en satsning.

Så vad är egentligen en satsning? Är det någonting endast duktiga ryttare med duktiga hästar har ett privilegium att göra, eller kan även jag med en medioker häst, eller ridskoleryttaren som också andas, sover and lever för hästar göra en satsning? Jag säger ja. Snälla ni, satsa så mycket ni bara kan, för det tänker jag göra.

#1 - - Elsa Sophie S. Varnäs:

Enligt mig så är en satsning något man gör personligen! Du har tagit dig an att utbilda en unghäst, hur mycket satsar inte du?? Du sitter jättesnyggt och uppenbarligen har du ju lyckats komma en bra bit på vägen i utbildningen med Bea, eftersom att ni gör framsteg. Du är så duktig Juli! Jag är imponerad!

Svar: Jag menade ballerinaskor, sådana man har på sommaren du vet? Men jag dansar faktiskt balett också! Jag går i dansprofil på min skola och har gjort det i 6 år nu. Där ingår en del balett. Dansade även balett flera gånger i veckan på fritiden under 1an-4an. Det är kul när det klaffar! :D förstår att du saknar det.

Svar: Tack, Sophie, tack så himla mycket. Jag blev helt tårögd av att läsa vad du skrev (ja, jag är ganska känslosam av mig). Det betyder så himla mycket att läsa vad du skriver. Tack ännu en gång<3
Juli

#2 - - Saga:

åh jag känner precis samma sak och har också haft då himla svårt med just det där kring satsning. Runtom mig har alla jättefina ponnyer. De köper snabba travruss som det bara är att sätta sig i vagnen bakom och köra. Eller dressyr/hopp ponnysar som man "rider in" sig på Max 3v sen ser allt plättlätt ut och de svävar fram. Och mitt i allt det är det så himla svårt att se sig själv och sin ponny. För jämfört med andra, vad är man egentligen då?
Jag tycker det här inlägget var jättestarkt skrivet av dig. För det handlar ganska mycket om att erkänna att man själv tycker man är bra. Och det är jättesvårt.

Svar: Ja! Gud vad jag blir ledsen på sånt. Och tack så hemskt mycket♥
Juli

#3 - - Alice:

Grymt bra inlägg! Självklart gör du en satsning. Du och Bea utvecklas ju hela tiden för att ni kämpar och vill. Jag tror nästan alla med mycket vilja och drömmar har allt de behöver för att göra någon form av satsning. :D

Svar: Åh, tack! Bästa du♥
Juli