Svar på frågestund!

Publicerat i: Frågestund, Video frågor, svar, svar på frågor, video
Såå.. Här kommer svaren ifrån frågestunden i både video- och textformat.
Ja, svaren stämmer inte riktigt överrens med varandra men..!

Upptäckte hur mycket jag svor under videon, vilket kanske inte är så fint. Sorry.
 
Frågor ifrån Anna:
 
Vad har Bea för stam? 
Bea är en ganska unik liten fjordhäst efter den vackra hingsten Stenrike Spritz 224, som endast hann få tre avkommor innan han kastrerades. Spritz i sin tur är efter Alvedon Kry 214. Beas mamma, Bella är efter Fröjd 148. Även Thor 101 finns i Beas stamtavla, som min förra häst var efter!
 
Heter hon Bea eller är det ett smeknamn? 
Bea heter faktiskt bara Bea även om hon borde heta typ Lucifer (efter satan då).

När är Bea född? 
Bea är född år 2008 i mitten av sommaren!
 
 
Frågor ifrån Alice:
 
Favorit ämne i skolan? 
Matte eller engelska :)
 
Om du fick välja bort ett ämne i skolan, vilket hade du valt bort? 
Hmm.. Just nu känner jag att allting behövs men antagligen engelska då det är något jag klarar mig bra på redan.
 
Beskriv dig själv med tre ord! 
Snabbtänkt, sarkastisk och ambitiös.
 
Beskriv Bea med tre ord! 
Ung, dum och smart.
 
Beskriv Pelle med tre ord! 
Snäll, nervig och prickig.
 
Hade du helst varit en hund eller en katt om du varit något av de djuren? 
Katt! Det enda min ena katt gör om dagarna är att sova i min säng. På nätterna är han ute på vilda strövtåg och det låter som ett helt okej liv i mina öron.
 
Bästa minne med Bea?
År 2013 hade vi med Bea och en shettis till vår stuga under en vecka på sommaren. Det var riktigt härligt och en kväll tvättade jag Bea. Av någon anledning var det mysigare än att vara på treårsutställning..?

 
Frågor ifrån Amanda:
 
Hur länge har du haft Bea? 
Jag blev överraskad av en bild av Bea på min födelsedag för fem hela år sedan. 
 
Vad är dina mål med hästarna? 
Jag har inga direkt stora mål annat än att utvecklas och ha roligt! Fast ett stort mål med Bea är ju att komma ut på tävlingsbanorna så smått..
 
Vad vill du jobba med i framtiden? 
Ingen aning! Hade varit roligt att kunna livnära sig på någonting med hästarna, men författare, mattematiker och kärnfysiker ligger också högt upp på listan!
 
Favoritfilm/favoritserie? 
Min favoritfilm är nog The Perks of Being a Wallflower och min favoritserie är.... Hannibal, Sherlock och MÅNGA andra.
 
Favoritbloggar? 
Jag läser (snarare slukar) allt jag kommer över i hästväg men Enewe, Tävlingsponnys, Maja Wallström och Julia Axelsson är några av mina favoriter som jag kan komma på just nu.
 
Största förebilden i hästvärlden? 
Uäääh, så många! Mina favoritryttare är Edward Gal, Patrik Kittel, Isabella Werth, Carl Hester och Charlotte Dujardin i varje fall. SKOJADE - KYRA!!! Annars är nog min tränare Torun en stor förebild.
 
Om du fick köpa en till häst, och du fick bestämma precis hur den skulle se ut, vilken ras och temperamen den skulle ha.. Hur skulle den vara då? 
Jag måste erkänna att PRE och lusitano-hästar (även KWPN) är stora favoriter, men ska jag vara ärlig är nog vilken stora och svarta dressyrhäst drömhästen i mitt fall. När jag var liten hade jag en låtsashäst som jag kallade för Champion; han var stor, svart och hade fyra vita strumpor och stjärn. (Ja, jag hade en låtsashäst - försök inte låtsas att ni inte hade det!)
Annars gillar jag hästar som både är pigga och lite mot det tyngre hållet, så där kan jag nog inte bestämma mig. En känslig häst som gillar att arbeta är däremot att föredra! Är den lite busig ibland kan det bara vara roligt! :)
 
Vad gör du när du inte är i stallet?
Jag går natur, så jag pluggar! WIIH!
Nej, skämt åsido; när jag inte är i stallet sitter jag framför datorn, skriver, bloggar, läser, dricker te, är med vänner, äter och pluggar.
 
Frågor ifrån Lina:

Vad går du på för gymnasium, vad tycker du om det och varför började du där? 
Jag går på ett gymnasium som heter Hässleholms Tekniska Skola (HTS), som är en jättetrevlig gymnasieskola! Egentligen skulle jag gå i en mycket mindre ort men när det endast var fyra som sökt till min linje valde jag om till den här mycket större skolan (vi är runt 900 elever) och här trivs jag jättebra! Mina lärare är bäst och allting känns så mysigt och hemtrevligt!

Vad är det som gör att du bloggar på blogg.se och inte HW? 
Jag har bloggat mycket innan och då alltid på blogg.se så när jag skulle välja portal föll valet självklart på min gamla kärlek! Nu på senaste tiden har jag ångrat mig lite och är nästan sugen på att byta portal.. :P

Vad har du för svagheter inom ridningen? 
Väldigt många! De största är nog mina realtivt ostabila ben (såklart), mina armar som inte vill vara där de (de blir gärna lite för raka) ska vara, att jag gärna hänger lite för mycket bakåt och att jag kan bli lite "tjatig" ibland. Glömde nämna i videon att jag har grymt svårt för galoppfattningar och att jag nästan aldrig får till någon snygg vad jag än sitter på för häst. Någonting jag verkligen borde träna på!

Vad var det som fick dig att välja just Bea och ingen annan häst? 
Egentligen var Bea inget aktivt val från min sida, utan Bea var hästen min mamma gav till mig. Flera gånger under våra fem år tillsammans har jag gått till mamma, gråtit och sagt att "nej, mamma, snälla, kan vi inte sälja hästskiten? Det fungerar inte längre, jag orkar inte något mer!". Mamma har då sagt att det är Bea eller ingen häst alls, och då blir det Bea. På ett sätt har det lärt mig att aldrig ge upp och nu, efter fem år, fungerar allting plötsligt och jag är glad över att det fortfarande är vi. Ni vet, Bea är en oerhört speciell häst och jag älskar henne med hela mitt hjärta. Det är svårt att vara halvhjärtad när det kommer till Bea; antingen älskar man hennes busiga framfart eller hatar men den. Det finns inget mellanting när det kommer till den hästen...!

 
(som tyvärr inte kom med i videon)
 
Varför började du rida och hålla på med hästar? 
Jag har alltid ridit, vad jag kommer ihåg i varje fall. Jag håller på med hästar för att man blir så lugn och jag älskar hur allting kretsar kring dessa underbara djur!
 
 
Vilken är din favorithästfärg? 
Svarta hästar är vackert!

Vilken ras är mest speciell? 
Jag älskar lusitanohästar men fjordhästar är grymt speciella.. ;)

Vilken är din favoritdag? 
Tisdagar och söndagar, för på tisdagar har jag ridskola och på söndagar har jag som regel blogg- och hästdag!
#1 - - Alice:

Äntligen någon mer än jag som tycker om matte, jag har typ haft det som favoämne sen jag gick i 1:an :D

Såg både videon och läste svaren och måste bara säga att jag verkligen gillade videon. Tycker den gav en ganska lik uppfattning av hur jag uppfattat dig på bloggen i skrift.

Sv: Förstår precis vad du menar med svarskommentarer. Känner också så när jag kommenterar andras bloggar och det känns som om jag alltid har med svar också.

Svar: Ja, matte är roligt! :)Tack så mycket :D
Juli