Flyt och rytm

Publicerat i: Allmänt
Superpållen imponerar.
Ibland kan jag bara inte fatta att jag faktiskt har ridit in den där lilla hästen.
 
Idag var Bea väldigt fin. Direkt när jag satt upp var hon helt på; pigg, glad, framme och väldigt mjuk. På senaste tiden har hon varit så himla lyhörd och framför skänklarna att jag bara blir så genuint glad. Vi skrittade igång i ca 15-20 minuter där vi jobbade mycket på volter. En av mina favoritövningar just nu är att rida halva volten böjd innåt och den öppna delen stäld utåt. Varje varv gör jag volten mindre och tillsist går vi på en liiten volt. När volten är liten byter vi varv och börjar om i andra varvet. Den här övningen gör jag i både skritt och trav och den är väldigt bra som en mjukgörande övning att göra under uppvärmningen då den öppnar sidorna. Efter det jobbade vi väldigt mycket i trav. Bea har verkligen hittat takten på senaste tiden och numera har vi faktiskt både en "vanlig" trav, en arbetstrav och en längd trav tillskillnad från innan när vi endast hade en knapp vanlig trav och en halvkass arbetstrav. Nu sitter takten så himla fint och bakbenen kommer verkligen under oss när hon kortar ihop kroppen och verkligen använder ryggen. 
 
Hela passet låg hon framför mig och blev till och med ibland lite för pigg och körde upp huvudet. Galoppen är någonting Bea tycker är riktigt kul just nu och vill helst springa runt och busa. Men att bryta av och byta galopp på under två travsteg funkar super och även galoppfattningar ifrån skritt (med några få travsteg emellan) är kul och får henne att lyssna och spetsa öronen. Så idag arbetade vi väldigt mycket med övergångar, ställning och formen. Mot slutet gjorde vi även mycket skänkelvikningar i trav med ökning efteråt, någonting Bea blivit väldigt duktig på på senaste tiden. Kan inte riktigt förstå att jag har ridit in den där hästen och faktiskt tagit henne dit där hon nu ligger. Oförståeligt.
 
 
#1 - - Katarina:

Ni är så duktiga! Hur gammal är Bea och vad heter hon egentligen? :)

#2 - - Sofie:

Fina bilder :D