Barbackatur från helvetet

Publicerat i: Allmänt, Ridning Uteritt, barbacka, fuck bea, fuck off, hemskt
Idag bestämde jag mig för att barbacka. Det var världens sämsta idé.
Allting började som en vanlig tur, nästan lite konstigare. Bea var nästan seg, trots att hon lyssnade på mina hjälper. Jaja, tänkte jag, hellre seg än pigg när jag rider barbacka. Trodde jag.
 
Vi kom en bit innan vi kom till min grannes hus, där sex halvblod kommer springande till staketet. Bea kollade lite på dem, lite skärrad, men det var okej, det funkade. Allting var bra tills vi kom till ett annat hus där det ständigt är renovering. Just idag höll de på med en trevlig paddock. Två männ var ute och höll på, skruvde. Deras fyra islandshästar stod och glodde på oss, Bea dansade ut på en åker bredvid. En liten fransk bulldog kom ut ifrån huset mittemot och började stormskälla. Männen glodde också på oss nu, undrade vafan jag höll på med. Den franska bulldogen var skitläskig enligt Bea så vi åkte ut på en annan åker och jag trillade nästan av för första gången under ridturen.

I vilket fall som helst, jag trodde det skulle bli bättre, rättade till ridhjälmen och fortsatte. Men, femtio meter efter det huset kom min andra granne gående med sina tre hundar (en stor shäfer och två små bjäbbiga pudlar) och de mötte en miniliten hund. Grannen hade även med sig sin son på en minicykel. Hundarna började stormskälla på varandra och än en gång fick Bea och jag dansa förbi. Fyfan vad rädd jag var, att Bea skulle gå i taket. Som tur var gjorde hon inte det (där). Vi kom upp en bit i skogen ovanför, galopperade och det gick bra. Efter en stund hörde jag någon som pratade bakom mig. Jag vände mig om och såg ett stort halvblod med en ryttare som pratade i telefon ca hundra meter bakom mig. Jag svor, för jag kunde inte låta den hästen gå om mig. I bästa fall hade hon flugit Bea i taket, i värsta fall hade hon sparkat mot hästen. När hon är på sånt humör hon var på idag är hon helt enkelt omöjlig. 
 
Så hela tiden jag red den rundan kände jag mig jagad av hästen bakom mig. Vi travade, galopperade. Kom fram till en åker som Bea hoppade ut på, bockade. Jag lyckades sitta kvar. Något ilsket skrik råkade komma ut och jag undrar vad hon med hästen bakom mig tänkte. Jag fick ut henne på vägen igen och ett tag höll hon sig i skinnet. En fem minuter senare spökade ett litet hjärnspöke och Bea satte iväg i hundra åttio som en liten kanonkula. Ännu en gång skrek jag, först förvånat och sedan på min jävel till häst. Jag fick stopp på henne och kom nära den franska bulldogen och byggarna igen. Jag var riktigt arg nu och travade henne förbi, nästan smärtfritt.
Det gick bra fram tills vi kom till min granne igen. Nu var två barn ute och klippte gräset. Vi gick förbi och när jag nästan lyckats pusta ut (jag kunde se mitt hus) så kommer det en mjölkbil bakom mig och framför mig kommer det en person bil. Vägen är jättesmal och framför mig ser jag en väg in i skogen. Bea får trava fram, men vill inte in i skogen utan hoppar ut mitt på vägen. Jag ser mjölkbilen komma närmare och jag tror faktiskt att jag började gråta. Jag vet, patetiskt, men jag hade ingen väst och mitt val av underlag att trilla av på var asfalt och sten. Dessutom var jag så himla frustrerad och ville bara hem.
 
I vilket fall som helst kom jag hem. Efter att Bea sett ännu ett spöke i skogen och stannat och frustat som en drake. Suck. Måste vara halloween.

Jävla häst.
 
Vilken är den värsta ritten ni någonsin varit med om?
/Juli
 
#1 - - Olivia:

sv. han är 145 cm hög :)

#2 - - Emelie Andersson :

Så fina som alltid!
Och ibland behöver man ridturer från helvete! ;) bara man inte blir skadad!

Svar: Ja, man behöver väl både bra och dåliga ridturer.. Fast man har ju hellre de bra ;)
Juli

#3 - - Fia-HEVONENS:

Alltså näääe, fy vad många störningsmoment!!! Jag tycker att det räcker med två schäfrar som flyger mot staketet och skäller ut oss när vi rider förbi, detta var bannemig många resor värre.. Men för att se det från den ljusa sidan så var det väl lite miljöträning i alla fall! ;)

(ps! Vid eventuellt svar på min kommentar så ser jag inte svaret om du svarar via svara-knappen på tex blogg.se eller devote.se. Svara då gärna direkt på min blogg!)
// Fia -HEVONENS
www.hevonen.horseworld.se