Räkna inte bort mig

Publicerat i: Åsikter riktig, ryttare, åsikter
Jag förstår. Det är lätt att räkna bort mig.
Jag sitter ju bara hemma på min outbildade fjordhäst och har aldrig tävlat.
 
Ändå har jag alltid suttit på hästryggen, jag kan inte komma ihåg när jag inte suktade efter att få rida. Ridningen har blivit en del av mig och jag har spenderat över fjorton år som ryttare. Ändå är det väldigt lätt att räkna bort mig; att inte se mig som någon "äkta" ryttare. Varför det? Är det för att jag inte har någon dyr tävlingshäst eller är det för att jag inte syns på tävlingsbanorna? Har jag inte tillräckligt mycket erfarenhet av det "riktiga" hästlivet? Är det för att jag rider på ridskola, precis som alla nybörjare?
 
Ännu värre är det ju ändå att inte bara träna utan att faktiskt rida ut i skogen. Tänk, hörrni, att bara rida ut i skogen? Det är ju bara smågalna skogsmullar som gör det! Jag vet inte hur ni har det men jag har i alla haft en skogsmulleperiod och jag tror att alla hade mått bra av att ha det. Man lär sig så mycket om hästar, hur de reagerar och självklart får man en underbar balans och ett bra mod. Och bara för att man rider 7/10 gånger i skogen behöver man ju inte vara "tråkig". Under mina skogsmulle-år red jag regelbundet för tränare eller på ridskola. Som åttaåring galopperade jag runt i skogen på "min" minishettis som kastade av mig hela tiden och som tolvåring galopperade jag runt i skogen på min artonåriga unghäst som jag fick lära om allt hon kunde. Som femtonåring galopperade jag runt i skogen på min faktiska unghäst som också slängde av mig hela tiden. Tror ni inte att jag lärde mig någonting?
 
Nej, det är lätt att räkna bort mig som en riktig ryttare. Riktiga ryttare tävlar, klagar över mockning, har minst fyra olika tränare och har föräldrar som lägger ner all deras tid, pengar och själ i deras barns sport. Det verkar vara en riktig ryttare enligt många.
 
Jag förstår att det ser snyggare ut när tjejen där borta rider på sin nittonåriga läromästare än när jag rider min outbildade sjuåring. Jag förstår det. Men snälla, räkna inte bort mig som ryttare.
 
 
Det här inlägget är inspirerat av Lovisa Magnussons inlägg "Att inte rankas som en riktig ryttare".
#1 - - Linnea Gustavsson :

Det var ett helt fantastiskt inlägg du skrev! Helt sjukt egentligen hur många i denna sporten tycker och tänker kring just ekipaget. Jag tycker att du är en minst lika duktig ryttare som dom sitter på medaljponnyer/hästar. Skit i vad dem tycker och kör ditt race, tycker att man lär sig mer om man får sitta på en ponny och träna samt ha roligt ute i skogen. Jag hoppas att det går fantastiskt bra med din fina fjording, kram :D

Svar: Åh, tack vad glad jag blir! Det är tur att det även finns så många trevliga människor inom ridsporten!
Juli

#2 - - Alicia:

Stay strong och fortsätt tro på dig och Bea, oavsett vad omgivningen tycker och tänker! Kram

Svar: Tack! Blir så glad!
Juli

#3 - - vanessa:

Riktigt bra. Tycker det är synd att man hela tiden ska glömmas bort från ridningen bara för man inte tävlar :(

Svar: Eller hur! Riktigt tråkigt...!
Juli

#4 - - Annie:

Jag förstår inte de som ska hacka ner på att man rider i skogen. Jag själv har hela mitt liv ridit mer i skogen än på banan. Men ändå tävlat lätta klasser för skojs skull. Tävling ger en riktigt bra syn för mig vart jag ligger på för nivå och vad som behövs förbättras och jag kan alltid göra upp mer och bättre mål mot tävlingar... Men iallafall så vet jag inget bättre sätt att muskla upp hästens bakben, rumpa och rygg än att rida i skogen uppför backar.. Och alla mår gott av lite varierad träning . Inte bara paddock varje dag. Min häst älskar att arbeta i paddocken eftersom han bara gör det 3gr/vecka. :)

Svar: Håller med om att tävling är ett bra sätt att kolla av var man ligger. Skogen är en superbra träningsställe, där bygger man upp alla muskler till ridbanan! :)
Juli

#5 - - Alice:

Riktigt bra skrivet Juli! I ridsporten är det verkligen så brett mellan förutsättningar och mål för alla ryttare, det är så fel att vissa ska räknas mer som riktiga ryttare och andra inte. Du är verkligen en riktigt ryttare. :D

Svar: Det tråkiga med ridsporten är ju de stora förutsättningarna! Tack, Alice, du är också en underbar och framförallt VERKLIG ryttare!
Juli

#6 - - Vanessa:

Ingen riktigt ryttare för man rider i skogen eller på fjordhäst?? Pfft det är snarare de som klagar på mocking, rider hästar som redan gått VM 10ggr som inte är riktiga ryttare och inser det riktiga värdet av hästsporten som de "icke ryttare" gör. Alla är riktiga ryttare oavsett förutsättningar! Låt dem svälja sitt eget huvud när du och Bea kommer ut på stora banan om några år!

Svar: Haha, PREACH! Tack, underbara du!
Juli

#7 - - Lovisa Magnusson:

Så himla bra skrivet! Härligt att det är någon som förstår och i princip sitter/suttit i samma situation. Du har himla kloka tankar måste jag också tillägga! :)

Svar: Tack! Ja, det kan vara knepigt i ridsporten ibland. Ditt inlägg var riktigt bra och inspirerade väl mina kloka tankar ;)
Juli