Lite om plugg

Publicerat i: Allmänt skola
"Hit me hard in the face, school, please."
Är nog inte någonting jag någonsin sagt.
 
Ändå tar skolan upp min icke-existerande önskan och utför den med viss säkerhet (quote ifrån alla betygsgrunder på betyget C ever). Nej, okej, jag ska väl inte överdriva (lol, känner ni mig ens?) men skolan har ju verkligen rivstartat. På två dagar har jag redan haft tre läxor och jag har fått några till nästa vecka. Imorgon har jag de tre sista lektionerna som inte har startat än, sen är allt igång igen. Kemi 2, fysik 2, matte 3C, biologi 1, samhälle 1B, franska 4, svenska 2 (tror jag), engelska 6. Åtta tunga kurser. Framför allt Fysik två ska bli... spännande. Första lektionen och min lärare tar sig för pannan, ser oss i ögonen och säger att "ja, fysik två är ju faktiskt den svåraste kursen under gymnasietiden." Sen fortsätter han med att tipsa om att plugga. Jo, tack. Tack, supertips, verkligen. 
 
Nej, jag gillar mina lärare men ibland vill man bara ta sig för pannan själv och skratta ett lätt hysteriskt skratt när de ska tipsa om studietekniker som känns väldigt outdated och konstiga. Alla måste hitta sitt personliga sätt att plugga. Själv är jag lat och gör därför allting snabbt, effektivt och utnyttjar tid i skolan, på bussen, de där tio minuterna när jag cyklar till skolan... Ja, allt som inte tar upp av min lediga tid.
 
Tips från mig till er:
  • Jobba på lektionerna. Klar med arbetet och tio minuter kvar av lektionen? Ta fram kalendern, kolla vad du har för läxor, planera när du ska plugga vad och vad du ska ta hem.
  • Cyklar du till skolan/bussen och lyssnar på musik? Byta till en podcast. Själv lyssnar jag på en tio minuters nyhetspodd på lätt franska. Förstår jag allt? Nope. Lär jag mig? Ja, något litet.
  • Åker du buss? Sätt på lite ekot i lurarna och låt de prata om lite nyheter i arton minuter. Tro mig, du känner dig cool och vuxen när lärarna pratar nyheter. Speciellt samhälle osv.
  • Gör allting nu - vänta inte tills sista minuten. För att sista minuten har du andra läxor. Ligg ett steg fram, helt enkelt.
  • Anteckningar är seriöst bäst. Ta anteckningar nästan hela tiden och skriv även ner saker som läraren bara säger och inte skriver på tavlan. Man lär sig av att plocka upp små detaljer som inte nödvändigtvis skrivs ner.
#1 - - Alice:

Bra tips! :D

#2 - - Lovisa Magnusson:

Så himla bra och kloka tips :D Tack för dem!