Hur man beskriver ett dressyrpass för en idrottslärare

Publicerat i: Ridning, Åsikter Ridning, idrott, muskler, styrka, tankar, träning
I skolan skriver jag just nu en ganska stor och slutgiltig uppsats som kan vara det som höjer mig från B till A i idrott.
Och jag har suttit och tänkt på hur jag verkligen ska beskriva hur jobbigt ett dressyrpass kan vara.
 
I analysen av mina nuvarande motionsvanor kommer min ridning in. Att jag rider 8-9 gånger i veckan låter föga imponerande om man tror att jag bara åker runt hela tiden. Så, för att sätta in min idrottslärare försökte jag kortfattat beskriva ett dressyrpass ifrån ryttarens synvinkel. Det här är alltså ett litet utdrag ur min analys.

"I dagsläget rider jag runt 8-9 gånger i veckan varav 3-4 gånger endast blir uteritter (inte så jobbigt) men resten blir hårda dressyrpass där både jag som ryttare och hästen under mig får jobba oss ordentligt svettiga. Ett dressyrpass är i princip ett enda långt, hårt träningspass där statisk träning i bålen och överkroppen blandas med dynamisk träning i hela kroppen. Samtidigt som ryttaren måste vara mjuk, avslappnad och följsam för att inte störa hästen och skumpa runt måste man samtidigt vara stark och statiskt spänd för att kunna påverka hästen rätt och för att, igen, inte skumpa runt. Det är mycket magen, sätesmusklerna i ryggen och låren som får arbeta. I arbetet runt om hästarna med mockning och ryktning är det mycket armar som får jobba. Det hela är väldigt konditionskrävande."
 
Att vi ryttare lever i vår egen lilla värld som ingen annan verkar riktigt förstå känns väldigt tydligt ibland.
 
 Fokus.
#1 - - Alice:

Din beskrivning var ju riktigt bra :D

Svar: Hihi, tack! :D
Juli

#2 - - Amanda :

Riktigt bra skrivet! Hoppas du höjer dig i betyg då :)

Svar: Tack! :D Det hoppas jag med :)
Juli